Birinci Gün Programı

SAAT/GÜN 1. GÜN
08:00 - 08:45
Ders Saati: 1
DERS ADI:Gelişimsel farklılıklara giriş
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Çocuk ve Ergen Psikiyatri Uzmanı Dr.  Rukiye ÇOLAK
DERS KONUSU: Çocukların gelişim sürecinde görülebilecek bireysel farklılıkların tanınması
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Temel Kavramlar
Gelişim, büyüme, öğrenme
Tipik ve atipik gelişim
Gelişimsel farklılık tanımı
Gelişim alanlarında farklılıklar
Bilişsel, dil, motor, sosyal-duygusal, öz bakım
Genetik, biyolojik, çevresel faktörler
09:00 - 09:45
Ders Saati: 1
DERS ADI: Gelişimsel takip
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Çocuk Gelişim Uzmanı Sabahattin DOĞRU
DERS KONUSU: Çocuğun fiziksel, bilişsel, dil, sosyal ve duygusal gelişim alanlarının sistematik olarak gözlemlenmesi ve değerlendirilmesi süreci ele alınacaktır.

DETAYLI DERS İÇERİĞİ:Gelişimsel takip kavramı tanıtımı
Yaşlara göre gelişimsel basamaklar 

Çocuk gelişimcinin takipteki rolü 

10:00 -10:45
Ders Saati: 1
DERS ADI: Zihinsel yetersizlik
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Prof.Dr. Figen GÜRSOY
DERS KONUSU: Zihinsel yetersizliğin tanımı, nedenleri, sınıflandırılması, tanılama süreci, gelişim alanlarına etkileri ve çocuk gelişimcilerin bu çocuklara yönelik erken müdahale, eğitim ve destek yaklaşımları
DETAYLI DERS İÇERİĞİ:  Tanım ve Temel Bilgiler
Zihinsel yetersizliğin tanımı (DSM-5)
Zihinsel yetersizlik – gelişimsel gerilik farkı
Yaygın yanlış inanışlar ve damgalama
Nedenler, Sınıflandırma ve Tanılama
Genetik, doğum öncesi, doğum sırası, doğum sonrası faktörler
Hafif, orta, ağır, çok ağır düzey
Değerlendirme araçları ve erken tanı önemi
Destek ve Müdahale Yaklaşımları
Aile ile iş birliği ve bilgilendirme
Kaynaştırma/bütünleştirme uygulamaları ve çocuk gelişimcinin rolü
11:00 -11:45
Ders Saati: 1
DERS ADI: İletişim Bozuklukları
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Prof.Dr. F.Figen TURAN
DERS KONUSU: Çocuklarda dil, konuşma ve sosyal iletişim becerilerinde görülebilecek bozuklukların tanınması, nedenlerinin ve belirtilerinin anlaşılması, erken tanılama süreci ile etkili destek ve müdahale yöntemlerinin öğrenilmesi
DETAYLI DERS İÇERİĞİ:
Tanım ve Temel Bilgiler
İletişim bozukluklarının DSM-5 tanımı
Konuşma, dil ve iletişim bozuklukları farkları
Yaygın yanlış inanışlar
Türleri ve Belirtiler
Dil bozuklukları (ifade edici, alıcı)
Konuşma bozuklukları (artikülasyon, kekemelik)
Sosyal iletişim bozukluğu
Gelişimde gözlenen işaretler
Destek ve Müdahale
Erken tanı ve değerlendirme
12:00 -12:45
Ders Saati: 1
DERS ADI: Otizm Spektrum Bozukluğu
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Çocuk ve Ergen Psikiyatri Uzmanı Dr. Merve Bilge Kalaycı
DERS KONUSU: Otizm spektrum bozukluğunun temel özellikleri, belirtileri ve tanılama süreci; erken müdahale, eğitim ve destek yaklaşımlarının çocuk gelişimciler açısından anlaşılması ve uygulanması
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Tanım ve Temel Bilgiler
Otizm spektrum bozukluğunun tanımı ve temel özellikleri
Spektrum kavramı ve çeşitlilik
Belirtiler ve Tanılama
Sosyal iletişim ve etkileşimde zorluklar
Sınırlı ve tekrarlayıcı davranışlar
Tanılama süreci ve kriterleri (DSM-5)
Destek ve Müdahale Yaklaşımları
Erken müdahale önemi
Eğitim ve terapi yöntemleri
Aile iş birliği ve çocuk gelişimcinin rolü
14:00 -14:45
Ders Saati: 1
DERS ADI: Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Çocuk Gelişimci Dr Tuba KÜÇÜK
DERS KONUSU: Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğunun temel belirtileri, tanılama süreci ve çocuklarda görülen etkileri; eğitim, destek ve müdahale yöntemlerinin çocuk gelişimciler açısından öğrenilmesi ve uygulanması
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: DEHB’nin tanımı ve temel belirtileri
Dikkat eksikliği, hiperaktivite ve dürtüsellik kavramları
Yaygın yanlış anlamalar
Belirtiler ve Tanılama
Dikkat dağınıklığı belirtileri
Hiperaktivite ve impulsivite belirtileri
Tanı kriterleri ve değerlendirme süreci
Destek ve Müdahale Yaklaşımları
Eğitim ve davranışsal müdahaleler
Aile ve okul iş birliği
Çocuk gelişimcinin rolü ve multidisipliner destek
15:00 -15:45
Ders Saati: 1
DERS ADI: Özgül Öğrenme Güçlüğü
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Öğretim Görevlisi Dr. Semra ŞAHİN
DERS KONUSU: Özgül öğrenme güçlüğünün tanımı, belirtileri ve tanılama süreci
DETAYLI DERS İÇERİĞİ:
Tanım ve Temel Bilgiler
Özgül öğrenme güçlüğünün tanımı ve türleri (disleksi, disgrafi, diskalkuli)
Yaygın yanlış anlamalar
 Belirtiler ve Tanılama
Akademik alanlarda görülen temel güçlükler
Tanı süreci ve değerlendirme yöntemleri
Destek ve Müdahale Yaklaşımları
Bireyselleştirilmiş eğitim ve öğretim yöntemleri
Aile iş birliği ve çocuk gelişimcinin rolü
16:00 -16:45
Ders Saati: 1
DERS ADI: Motor Bozukluklar
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç.Dr. Ertuğrul DEMİRDEL
DERS KONUSU: Serebral palsinin ağır motor ve bilişsel etkilenimleri ile tanımlanması, belirtileri ve tanılama süreci; erken müdahale, rehabilitasyon ve destek yaklaşımlarının çocuk gelişimciler açısından öğrenilmesi ve uygulanması
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Tanım ve Temel Bilgiler
Serebral palsinin tanımı ve sınıflandırması
Ağır motor ve bilişsel etkilenim özellikleri
Belirtiler ve Tanılama
Motor işlev bozuklukları ve hareket kısıtlılıkları
Tanı süreci ve değerlendirme yöntemleri
Destek ve Müdahale Yaklaşımları
Rehabilitasyon ve fizyoterapi yaklaşımları
17:00 -17:45
Ders Saati: 1
DERS ADI: Motor Koordinasyon Bozuklukları (Gelişimsel Dispraksi)
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç.Dr. Evrim GÖZ
DERS KONUSU: Gelişimsel dispraksinin temel tanımı, belirtileri ve tanılama süreci; motor koordinasyonun desteklenmesi için kullanılan müdahale yöntemlerinin çocuk gelişimciler tarafından öğrenilmesi ve uygulanması
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Gelişimsel dispraksinin tanımı ve genel özellikleriNedenleri ve risk faktörleri
Motor koordinasyonda zorluklar ve günlük yaşam etkileri
Tanı yöntemleri ve değerlendirme araçları
Destek ve Müdahale Yaklaşımları
Terapi ve beceri geliştirme programları
Aile desteği ve çocuk gelişimcinin rolü
18:00 -18:45
Ders Saati: 1
DERS ADI:Gün sonu Değerlendirme Vaka Analizleri
DERS VERECEK ÖĞRETİM ÜYESİ: Doç.Dr. S.Seda BAPOĞLU DÜMENCİ
DERS KONUSU: Çocuk gelişim alanında karşılaşılan farklı gelişimsel durumlara ilişkin vaka analizleri yaparak, teorik bilgilerin pratik uygulamalarla pekiştirilmesi ve değerlendirilmesi
DETAYLI DERS İÇERİĞİ: Vaka Sunumu ve Tanımlama
Günlük vakaların tanımlanması ve temel sorunların belirlenmesi
Gelişimsel farklılıklar ve bozuklukların vaka üzerinden tanımlanması
Analiz ve Yorumlama
Vaka ile ilgili değerlendirme ve çözüm önerileri geliştirme
Multidisipliner yaklaşımlar ve çocuk gelişimcinin rolü
Geri Bildirim 
Grup tartışmaları ve deneyim paylaşımı
Öğrenilenlerin günlük uygulamalara aktarılması
Toplam Ders Sayısı=9